Sezonowy Plan
Działania Instytucji 2024/2025
Zgodnie z umową zawartą w dniu 31.08.2021 w sprawie warunków
organizacyjno-finansowych działalności Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie
oraz programu jego działalności, przedkładam sezonowy plan działania instytucji
na rok 2024/25.
W nadchodzącym sezonie pojawią się propozycje współczesnej dramaturgii
oraz adaptacje klasyki literatury. Główną grupę odbiorców stanowić będzie
najmłodsze pokolenie widzów. Pojawi się też propozycja dla dorosłych – spektakl
„Thelma i Louise”, pełną energii opowieść o przyjaźni przeniesiemy na deski
teatru lalek, by udowodnić, iż może on być interesującą propozycją również dla
dorosłych.
Ważnym elementem naszej działalności w kolejnym sezonie artystycznym, obok wyzwań repertuarowych, będzie
edukacja teatralna i działania inkluzywne.
Planowane działania
mają na celu dalszy rozwój świadomego odbioru kultury wśród publiczności
dziecięcej, ale także rozbudowanie propozycji teatralnych dla młodzieży i
dorosłych.
Premiery:
1. „TRZY MAŁE ŚWINKI, czyli różowe trio kontra wilczy
apetyt”
Tekst:
Magdalena Miklasz
Reżyseria: Marta
Łągiewka
Scenografia:
Igor Fijałkowski
Muzyka:
Hubert Walkowski
Obsada:
aktorka MAGDA
– świnka Mądralinka – Magdalena Dudek
aktorka
Gabrysia – świnka Głupcinka – Gabriela Gola
aktor Aleks –
świnka Śpinka – Aleks Joński
tata – tata
świnka – wilk – Maciej Sikorski
premiera: 28
września 2024
sala:
kameralna
kategoria:
spektakl dla dzieci 3+
Opis spektaklu:
Adaptacja klasycznej angielskiej baśni ludowej we współczesnym
wydaniu.
Będzie to historia o nieustannie kłócącym się rodzeństwie, o
różnicach między nimi, skrajnie odmiennych temperamentach i braku porozumienia
w związku z tym i o tym, że aby pokonać wilka, czyli sprostać niebezpieczeństwu
przychodzącemu z zewnątrz, potrzebna jest jednak współpraca, kooperacja a nie
rywalizacja i stawianie na swoim, bo w grupie i w jej różnorodności siła.
2. „Przyjaźń wielokrotnego użytku. Opowieść
świąteczna”
tekst: Katarzyna Matwiejczuk
reżyseria: Katarzyna Hora
scenografia: scenograf zostanie wybrany w profesjonalnym castingu
we współpracy z platformą Floede, tym samym teatr otwiera się na
międzynarodowych, kreatywnych twórców.
muzyka: Piotr Śnieguła
ruch sceniczny: Szymon Sowa-Michlewicz
premiera: 30 listopada 2024
Obsada:
Maja Bartlewska
Magdalena Dudek
Gabriela Gola
Rafał Hajdukiewicz
Aleks Joński
Katarzyna Klimek
Marta Łągiewka
Grażyna Nieciecka-Puchalik
Edyta Niewińska-van der Moeren
Maciej Sikorski
Mirek Kucharski
Krzysztof Tarasiuk
·
sala widowiskowa
·
kategoria: bajka świąteczna,
spektakl dla dzieci 4+
Opis spektaklu:
Pięcioletni Piotruś ma ulubioną
zabawkę: plastikowego strażaka Toma. Trwają gorączkowe przedświąteczne
porządki. Piotruś nie może znaleźć Toma – okazuje się, że mama chłopca w
ferworze sprzątania nadepnęła na strażaka, przez co figurce odpadła ręka. Mama
wyrzuciła strażaka do śmieci. Obiecała Piotrusiowi nowego, lepszego,
drewnianego strażaka. Chłopiec znajduje nowe zabawki pod choinką, jednak wciąż
jest niepocieszony, myśli o Tomie i wyrusza na pomoc wiernemu przyjacielowi…
Podczas misji ratunkowej Piotruś pozna drogę, jaką odbywają śmieci, a raczej te
przedmioty, które dorośli za śmieci uznają. Spotka w drodze między innymi
Sałatkę Jarzynową, której ogromne ilości co roku powstają przed każdymi
polskimi świętami, rywalizujące ze sobą Majonezy, Suchy Chleb Nie Dla Konia, a
także Śmieciową Królewnę, dziewczynkę, która pokazuje mu swoje królestwo
złożone z przedmiotów (zabawek, ubrań, mebli, a także ogromnej ilości
jedzenia), które inni ludzie wyrzucili. Mama Piotrusia poszukuje syna, zaczyna
też mieć wyrzuty sumienia. Wspomina dziecięcą lekturę Pana Kleksa i jego
szpital dla chorych sprzętów. W poszukiwaniu syna mama odbywa też własną
wewnętrzną przemianę, prowadzącą do zrozumienia, jak bardzo powierzchownie i
jednorazowo traktuje nie tylko rzeczy, ale i relacje. W równoległym wątku śledzimy
przygody Plastikowego, Już Bezrękiego Strażaka Toma, który, wrzucony przez mamę
do ogólnych śmieci, trafia w niewłaściwe miejsce, ale przez spotkanie ze
Śmieciową Królewną wychodzi cało z opresji i w końcu spotyka się ze swoim
przyjacielem Piotrusiem. W finale, w Noc Sylestrową, mama i synek odnajdują
się, mama odtąd postanawia zmienić swoje podejście do przedmiotów i śmieci oraz
zmienić swoje nawyki konsumpcyjne. Bohaterowie zaprzyjaźniają się też ze
Śmieciową Królewną, a jej kreatywność i mądrość uwrażliwiają ich na problemy
dzieci i rodzin żyjących w innych warunkach materialnych. Mama, Piotruś i
Królewna postanawiają się spotykać raz w tygodniu i organizować warsztaty
recyklingowe dla dzieci z okolicy. Oczywiście towarzyszy im dzielny Strażak Tom.
Bo nowe nie znaczy lepsze, świętowanie nie znaczy kupowanie, a Ziemia ani
przyjaźń nie są jednorazowego użytku.
***
Spektakl ma strukturę opowieści
drogi dla najmłodszych widzów. Chłopiec wyruszający na pomoc
przyjacielowi-zabawce pozwoli utożsamić się małym odbiorcom i odbiorczyniom z
problemami współczesnego świata.
Splatające się wątki realistyczne oraz fantastyczne (mówiące zabawki i
śmieci) sprawią, że tematyka ekologiczna zostanie podana mimochodem, jako część
przygody i jako istotna część światopoglądu, rozciągającego się nie tylko na
wypełnianie obowiązku segregowania śmieci, ale na nasz stosunek do
„wielorazowości” rzeczy i relacji w życiu.
***
Spektakl propaguje zasadę 3R,
ukazuje drogę, jaką odbywają śmieci, w jakim stopniu śmieci i odpady zagrażają
równowadze w przyrodzie, wskazuje związki pomiędzy nawykami konsumenckimi a
stanem naszej planety oraz na skutki zbyt konsumpcyjnego stylu życia, również
na to, że dorośli są odpowiedzialni za kształtowanie postaw konsumpcyjnych
dzieci i często nowymi zabawkami starają się zagłuszyć własne kompleksy i
wyrzuty sumienia, wskazanie na istotę i sens naprawiania i ponownego używania
przedmiotów oraz na istotę i sens naprawiania i uzdrawiania nie tylko relacji
międzyludzkich, ale i tych między światem ludzkim a nie-ludzkim, światem
człowieka a światem przyrody.
Spektakl świąteczny w duchu zero
waste powstaje, by uwrażliwić dzieci i ich rodziców oraz zwrócić uwagę na
nawyki konsumpcyjne. Poprzez ciepłą, familijną opowieść, pragniemy wspólnie z
naszym partnerem EcoGeneratorem, przekazać ważne treści i pokazać wpływ
codziennych decyzji na naturę i w konsekwencji na życie każdego z nas. Po
obejrzeniu spektaklu publiczność przekona się, że „można inaczej” i mamy
nadzieję, że ekologiczna myśl, a także wiara w to, że świat nie jest
jednorazowy, a relacje i błędy można naprawiać, zakiełkuje w świadomości
odbiorców na stałe.
3.
„Thelma
i Louise”
tekst: Martyna Lechman
reżyseria: Konrad Dworakowski
scenografia: Marika Wojciechowska
muzyka: Piotr Klimek
premiera: 8 marca 2025
·
sala widowiskowa
·
kategoria: spektakl muzyczny dla młodzieży
i dorosłych
Opis spektaklu:
Spektakl w luźny sposób oparty na motywach słynnego filmu w
reżyserii Ridleya Scotta, który zdobył nagrodę Oscara i 23 nominacje. Historia
opowiada o dwóch kobietach tkwiących w niezadowalających związkach z
mężczyznami. Thelma i Louise tworzą jednak ze sobą tę najtrwalszą relację -
przyjaźń na dobre i na złe. Opowieść jest tak wybuchowa, jak temperamenty
bohaterek - dużo tu zwrotów akcji, ale i refleksji egzystencjalnych.
Za pomocą planu żywego i lalkowego chcemy podjąć się tego wyzwania
i stworzyć opowieść o przyjaźni, sile i wsparciu, jakie możemy otrzymać od
drugiego człowieka.
4. „Piękna i
Bestia”
tekst: Paweł Paszta
reżyseria: Paweł Paszta
scenografia i kostiumy: Ewelina
Brudnicka
projekty lalek: Paulina
Antoniewicz
muzyka: Tomasz Jakub Opałka
choreografia: Ewelina Ciszewska
premiera: 1 czerwca 2025
·
sala widowiskowa
·
kategoria: spektakl familijny dla
dzieci w wieku 4-7 lat
Opis spektaklu
Klasyczna baśń, dobrze znana odbiorcom niezależnie od wieku, ale w
zupełnie nowej formule w teatrze lalek. Młoda dziewczyna musi zamieszkać z
potworem, by dopełnić obietnicy złożonej przez jej ojca. Wkracza do nieznanego
świata, ale jest uratowana – w pałacu Bestii są książki!
Najstarsza realizacja wątku „Pięknej i Bestii” to baśń literacka
francuskiej pisarki Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, opublikowana w 1740
roku w zbiorze La Jeune Américaine, ou les Contes marins. W 1756 roku ukazała
się skrócona i uproszczona adaptacja baśni de Villeneuve, opracowana dla czytelnika
dziecięcego przez Jeanne-Marie Leprince de Beaumont.
„Piękna i Bestia” to opowieść o bardzo ważnych wartościach, które
warto pokazywać dzieciom już od najmłodszych lat, ale i dorośli wyniosą ze
spektaklu cenną lekcję, by nie oceniać pochopnie, bo w każdym możemy znaleźć
dobro i piękno.
Najważniejsze obchody:
* Światowy Dzień Lalkarstwa – 21 marca 2025
* Międzynarodowy Dzień Teatru – 27 marca 2025
Druga połowa marca obfituje w ogólnoświatowe święta teatru. Teatr
Lalek „Pleciuga” aktywnie włącza się w obchody, przy okazji zapoznając z
powyższymi datami mieszkańców.
Chcemy podkreślać, jak bogatą tradycję ma teatr formy, edukować w
zakresie technik i rodzajów lalek, podkreślać, że lalka w rękach aktora może
przekazać więcej, niż on sam jeden na scenie, otwierając pole wyobraźni zarówno
dzieciom, jak i dorosłym.
* Święto Pleciugi – 22 czerwca (termin cykliczny)
Cykliczne spotkania na Placu Teatralnym i w przestrzeni Teatru
Lalek Pleciuga. Święto Pleciugi to wyjątkowe, kreatywne spotkanie w
międzypokoleniowym gronie przyjaciół naszego teatru. Zaplanowane zostały pokazy
aktorskie, a także gry, zabawy, warsztaty plastyczne pod nadzorem naszej
zdolnej pracowni, warsztaty edukacyjne i sensoryczne dla najmłodszych oraz
wiele innych dodatkowych atrakcji dla rodzin. Z każdym rokiem przybywa również
partnerów – Przyjaciół Pleciugi – instytucji, firm i podmiotów, które nas
wspierają, a 22 czerwca biorą udział w naszym wydarzeniu. Chcemy, żeby ta
formuła ewaluowała i wpisując się na stałe w tradycję naszego miasta, z roku na
rok zrzeszała coraz więcej szczecinian i przyjezdnych gości.
Projekty dodatkowe (edukacyjne):
·
cotygodniowe
weekendowe warsztaty dla dzieci i rodzin (wśród z nich znajdą się propozycje
skierowane do każdej grupy wiekowej),
·
warsztaty
plastyczne dla grup szkolnych lub przedszkolnych zainspirowane obejrzanym
wcześniej przedstawieniem,
·
warsztaty
teatralne dla grup zorganizowanych, na których dzieci zdobywają wiedzę na temat
technik lalkowych i zasad animacji przedmiotem, oraz umiejętności: poprawnej
wymowy, interpretacji tekstu, zasad ruchu scenicznego, zasad współpracy w
grupie, wyrażania emocji itp.,
·
warsztaty
muzyczne – zabawy teatralne na bazie muzyki ze spektakli,
·
Klasy
patronackie – trzecia edycja; w minionym sezonie projekt spotkał się z ogromnym
zainteresowaniem szczecińskich szkół.
Wybrane klasy szkół podstawowych Szczecina i okolic będą
uczestniczyć w comiesięcznych „lekcjach” teatralnych. Idea klas patronackich
opiera się na założeniu, że teatr (sztuka/kultura) nie tylko uwrażliwia młode
pokolenie, nie tylko poszerza ogólną wiedzę o świecie i relacjach
międzyludzkich, ale także może pomóc w nabyciu konkretnych umiejętności
przydatnych w procesie nauki i autoprezentacji.
Każdorazowe spotkanie będzie się składać z dwóch części:
obejrzenia spektaklu i części warsztatowej. Zajęcia po spektaklu będą luźno
nawiązywać do jego aspektów (np. wykorzystanych form plastycznych, konstrukcji
wybranych postaci, zdarzeń fabularnych). Warsztaty prowadzone będą przez
odpowiednich specjalistów w danej dziedzinie.
Realizacja pozyskanych projektów:
„Olimpiada bliskości”
Projekt ma na celu zaktywizowanie dzieci z niepełnosprawnościami
(głównie słuchu i mowy) oraz seniorów, poprzez włączenie ich do wspólnego cyklu
działań artystycznych i ruchowych. Mając na uwadze przyszłoroczne letnie
igrzyska,
pragniemy stworzyć pięć obszarów aktywności, połączonych ze sobą
niczym koła olimpijskie. Obejmować one będą teatr, muzykę, sztuki plastyczne,
sport, kulinaria. Opierać będziemy się na filozofii olimpizmu, promującej radość
z wysiłku i przekraczanie własnych granic nie tylko na arenie sportowej, lecz
również w życiu codziennym. Każdy uczestnik zajęć będzie brał w nich udział na
miarę własnych możliwości – bez porównywania, wywierania presji, nastawiania na
współzawodnictwo.
Dodatkowo przewidziane jest wzbogacenie repertuaru Teatru Lalek
„Pleciuga” o spektakle z audiodeskrypcją oraz tłumaczone na PJM i inne
udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz wydanie książki obrazkowej,
wspomagającej trening umiejętności społecznych oraz rozwój mowy.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu
celowego.
„Teatr Polska”
Teatr Lalek Pleciuga został zakwalifikowany do kolejnej edycji
projektu TEATR POLSKA – w trasę wyruszy spektakl „Perfekty i Ambaras” na
podstawie tekstu Marii Wojtyszko, w reżyserii Jakuba Krofty. Odwiedzimy ośrodki
kultury w 10 miejscowościach, docierając ze sztuką tam, gdzie dostęp na co
dzień jest utrudniony.
Celem TEATR POLSKA jest ułatwianie dostępu do najlepszych
spektakli teatralnych polskich teatrów mieszkańcom miejscowości, w których nie
działa teatr instytucjonalny. Popularyzuje on sztukę teatralną oraz działa na
rzecz niwelowania barier ekonomicznych w dostępie do teatru, szczególnie w
miejscowościach oddalonych od dużych ośrodków teatralnych.
Prezentacje spektakli w ramach TEATR POLSKA odbędą się w okresie
od 1 września do 30 listopada 2024 roku.
Program TEATR POLSKA jest organizowany od 2009 roku przez Instytut
Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego.
„Performatywne czytanie Czerwonego Kapturka. Polsko-niemieckie
warsztaty dla dzieci” – dwa spotkania
W projekcie zaplanowaliśmy performatywne czytanie Czerwonego
Kapturka. Dzieci wraz z aktorem wezmą aktywny udział w animowaniu lalek z tego
spektaklu. Następnie zwiedzimy w dwóch grupach cały teatr, w salach
edukacyjnych na warsztatach plastycznych wykonany jawajki - lalki teatralne,
które dzieci zabiorą ze sobą do domku.
Zabawy integracyjne będą również ważną częścią tego projektu, po
to, aby dzieci zintegrować i zaznajomić z przestrzenią naszej instytucji.
Projekt dofinansowano ze środków Polsko-Niemieckiej Współpracy
Młodzieży (PNWM).
„Projektowanie uniwersalne kultury – dostępność w instytucjach
kultury”
Teatr Lalek Pleciuga został beneficjentem projektu „Projektowanie
uniwersalne kultury – dostępność w instytucjach kultury”, który finansowany
jest w ramach działania 3.3 „Systemowa poprawa dostępności” Priorytetu III
„Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami” programu Fundusze
Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Projekt realizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury w
partnerstwie z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
SPEKTAKLE WYJAZDOWE I FESTIWALE
WRZESIEŃ 2024
„Gong!” w ramach projektu realizowanego wspólnie z Fundacją Moniki
Pyrek
04.09 (środa) – Toruń – Teatr Baj Pomorski
06.09 (czwartek) – Warszawa – Ursynowskie Centrum Kultury
„Alternatywy”
08.09 (niedziela) – Łódź – Teatr „Pinokio”
„Perfekty i Ambaras”
29.09. (niedziela) – Kraków – Festiwal „Mała Boska Komedia”
organizowany przez TEATR ŁAŹNIA NOWA
PAŹDZIERNIK
Teatr Polska – „Perfekty i Ambaras” – projekt ministerialny
04.10 (piątek) – Szczecin
05.10 (sobota) – Goleniów
06.10 (niedziela) – Kołobrzeg
08.10 (wtorek) – Wejherowo
09.10 (środa) – Tczew
10.10 (czwartek) – Konin
12.10 (piątek) – Głogów
13.10 (sobota) – Nowa Sól
14.10 (niedziela) – Pyrzyce
26.10 (sobota) – Stargard
27.10 (niedziela) – Przecław
19-20.10 – Toruń – XXX
MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW LALEK SPOTKANIA
INWESTYCJE I REMONTY W SEZONIE
2024/2025
·
Wymiana oświetlenia na LED w pomieszczeniach
technicznych na parterze i piwnicy obiektu Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie –
85 000 zł;
·
Wymiana uszczelek w oknach dachowych (świetlikach)
doświetlających hall i w dachu szklanym nad wiatrołapem wejściowym do Teatru – 40 500
zł;
·
Wymiana przewodów hydraulicznych w dźwigu (winda) – 6000
zł;
·
Naprawa elewacji na garażu po obsunięciu się
nadproża nad bramą garażową – 4000 zł
·
Malowanie hallu teatralnego – 28 750 zł;
·
Wykonanie drzwi z pralni na korytarz na parterze – 15 000
zł;
·
Instalacja wod -kan w obiekcie Teatru – 10 000
zł;
·
Remont elewacji na dachu obiektu TL Pleciuga
osłoniętego attyką – 29 000 zł;
·
Modernizacja wejścia do budynku przez lokal
kawiarenki – 7 500 zł;
·
Wymiana kabin prysznicowych wraz z brodzikami w
pomieszczeniu pracowni konstruktorskiej, w łazience przyscenicznej, przy
pracowni, garderobie aktorskiej męskiej i damskiej – 9 000 zł;
·
Malowanie i odświeżenie pomieszczeń w teatrze – 10 000
zł;
·
Montaż klimatyzacji w sali konferencyjnej i w
pomieszczeniu pracowni elektroakustycznej oraz BOW – 51 000 zł;
·
Wydzielenie osobnej przestrzeni biurowej w
pomieszczeniu Biura Obsługi Widzów – 20 000 zł
·
Montaż i uruchomienie wyświetlacza hologramowego – 1
500 zł;
·
Modernizacja systemu p.poż. i oddymiania – 26 500
zł;
·
Zakupy inwestycyjne sprzętu i oprogramowania komputerowego,
w tym nowy program do obsługi kadrowo-płacowej – 85 000 zł;
·
Modernizacja systemu dozowania chemii w fontannie – 26 500
zł;
·
Modernizacja oświetlenia za szybą fontanny – 30 000
zł;
·
Modernizacja oświetlenia scenicznego – 361 899
zł;
·
Modernizacja nagłośnienia w sali kameralnej –
134 698 zł
·
Wykończenie podziemnego magazynu –
1 200 000 zł
Razem 2 181 847 zł