Sezonowy Plan Działania Teatru Lalek ,,Pleciuga” – sezon artystyczny 2024/2025

Sezonowy Plan Działania Instytucji 2024/2025

 

Zgodnie z umową zawartą w dniu 31.08.2021 w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie oraz programu jego działalności, przedkładam sezonowy plan działania instytucji na rok 2024/25.

W nadchodzącym sezonie pojawią się propozycje współczesnej dramaturgii oraz adaptacje klasyki literatury. Główną grupę odbiorców stanowić będzie najmłodsze pokolenie widzów. Pojawi się też propozycja dla dorosłych – spektakl „Thelma i Louise”, pełną energii opowieść o przyjaźni przeniesiemy na deski teatru lalek, by udowodnić, iż może on być interesującą propozycją również dla dorosłych.

Ważnym elementem naszej działalności w kolejnym sezonie artystycznym, obok wyzwań repertuarowych, będzie edukacja teatralna i działania inkluzywne.

Planowane działania mają na celu dalszy rozwój świadomego odbioru kultury wśród publiczności dziecięcej, ale także rozbudowanie propozycji teatralnych dla młodzieży i dorosłych.

 

 

Premiery:

 

1.       „TRZY MAŁE ŚWINKI, czyli różowe trio kontra wilczy apetyt”

Tekst: Magdalena Miklasz

Reżyseria: Marta Łągiewka

Scenografia: Igor Fijałkowski

Muzyka: Hubert Walkowski

 

Obsada:

aktorka MAGDA – świnka Mądralinka – Magdalena Dudek

aktorka Gabrysia – świnka Głupcinka – Gabriela Gola

aktor Aleks – świnka Śpinka – Aleks Joński

tata – tata świnka – wilk – Maciej Sikorski

 

premiera: 28 września 2024

 

sala: kameralna

kategoria: spektakl dla dzieci 3+

 

Opis spektaklu:

 

Adaptacja klasycznej angielskiej baśni ludowej we współczesnym wydaniu.

Będzie to historia o nieustannie kłócącym się rodzeństwie, o różnicach między nimi, skrajnie odmiennych temperamentach i braku porozumienia w związku z tym i o tym, że aby pokonać wilka, czyli sprostać niebezpieczeństwu przychodzącemu z zewnątrz, potrzebna jest jednak współpraca, kooperacja a nie rywalizacja i stawianie na swoim, bo w grupie i w jej różnorodności siła.

 

 

 

2.       „Przyjaźń wielokrotnego użytku. Opowieść świąteczna”

 

tekst: Katarzyna Matwiejczuk

reżyseria: Katarzyna Hora

scenografia: scenograf zostanie wybrany w profesjonalnym castingu we współpracy z platformą Floede, tym samym teatr otwiera się na międzynarodowych, kreatywnych twórców.

muzyka: Piotr Śnieguła

ruch sceniczny: Szymon Sowa-Michlewicz

premiera: 30 listopada 2024

 

Obsada:

Maja Bartlewska

Magdalena Dudek

Gabriela Gola

Rafał Hajdukiewicz

Aleks Joński

Katarzyna Klimek

Marta Łągiewka

Grażyna Nieciecka-Puchalik

Edyta Niewińska-van der Moeren

Maciej Sikorski

Mirek Kucharski

Krzysztof Tarasiuk

 

·                    sala widowiskowa

·                    kategoria: bajka świąteczna, spektakl dla dzieci 4+

 

Opis spektaklu:

 

Pięcioletni Piotruś ma ulubioną zabawkę: plastikowego strażaka Toma. Trwają gorączkowe przedświąteczne porządki. Piotruś nie może znaleźć Toma – okazuje się, że mama chłopca w ferworze sprzątania nadepnęła na strażaka, przez co figurce odpadła ręka. Mama wyrzuciła strażaka do śmieci. Obiecała Piotrusiowi nowego, lepszego, drewnianego strażaka. Chłopiec znajduje nowe zabawki pod choinką, jednak wciąż jest niepocieszony, myśli o Tomie i wyrusza na pomoc wiernemu przyjacielowi… Podczas misji ratunkowej Piotruś pozna drogę, jaką odbywają śmieci, a raczej te przedmioty, które dorośli za śmieci uznają. Spotka w drodze między innymi Sałatkę Jarzynową, której ogromne ilości co roku powstają przed każdymi polskimi świętami, rywalizujące ze sobą Majonezy, Suchy Chleb Nie Dla Konia, a także Śmieciową Królewnę, dziewczynkę, która pokazuje mu swoje królestwo złożone z przedmiotów (zabawek, ubrań, mebli, a także ogromnej ilości jedzenia), które inni ludzie wyrzucili. Mama Piotrusia poszukuje syna, zaczyna też mieć wyrzuty sumienia. Wspomina dziecięcą lekturę Pana Kleksa i jego szpital dla chorych sprzętów. W poszukiwaniu syna mama odbywa też własną wewnętrzną przemianę, prowadzącą do zrozumienia, jak bardzo powierzchownie i jednorazowo traktuje nie tylko rzeczy, ale i relacje. W równoległym wątku śledzimy przygody Plastikowego, Już Bezrękiego Strażaka Toma, który, wrzucony przez mamę do ogólnych śmieci, trafia w niewłaściwe miejsce, ale przez spotkanie ze Śmieciową Królewną wychodzi cało z opresji i w końcu spotyka się ze swoim przyjacielem Piotrusiem. W finale, w Noc Sylestrową, mama i synek odnajdują się, mama odtąd postanawia zmienić swoje podejście do przedmiotów i śmieci oraz zmienić swoje nawyki konsumpcyjne. Bohaterowie zaprzyjaźniają się też ze Śmieciową Królewną, a jej kreatywność i mądrość uwrażliwiają ich na problemy dzieci i rodzin żyjących w innych warunkach materialnych. Mama, Piotruś i Królewna postanawiają się spotykać raz w tygodniu i organizować warsztaty recyklingowe dla dzieci z okolicy. Oczywiście towarzyszy im dzielny Strażak Tom. Bo nowe nie znaczy lepsze, świętowanie nie znaczy kupowanie, a Ziemia ani przyjaźń nie są jednorazowego użytku.

***

Spektakl ma strukturę opowieści drogi dla najmłodszych widzów. Chłopiec wyruszający na pomoc przyjacielowi-zabawce pozwoli utożsamić się małym odbiorcom i odbiorczyniom z problemami współczesnego świata.  Splatające się wątki realistyczne oraz fantastyczne (mówiące zabawki i śmieci) sprawią, że tematyka ekologiczna zostanie podana mimochodem, jako część przygody i jako istotna część światopoglądu, rozciągającego się nie tylko na wypełnianie obowiązku segregowania śmieci, ale na nasz stosunek do „wielorazowości” rzeczy i relacji w życiu.

***

Spektakl propaguje zasadę 3R, ukazuje drogę, jaką odbywają śmieci, w jakim stopniu śmieci i odpady zagrażają równowadze w przyrodzie, wskazuje związki pomiędzy nawykami konsumenckimi a stanem naszej planety oraz na skutki zbyt konsumpcyjnego stylu życia, również na to, że dorośli są odpowiedzialni za kształtowanie postaw konsumpcyjnych dzieci i często nowymi zabawkami starają się zagłuszyć własne kompleksy i wyrzuty sumienia, wskazanie na istotę i sens naprawiania i ponownego używania przedmiotów oraz na istotę i sens naprawiania i uzdrawiania nie tylko relacji międzyludzkich, ale i tych między światem ludzkim a nie-ludzkim, światem człowieka a światem przyrody.

 

Spektakl świąteczny w duchu zero waste powstaje, by uwrażliwić dzieci i ich rodziców oraz zwrócić uwagę na nawyki konsumpcyjne. Poprzez ciepłą, familijną opowieść, pragniemy wspólnie z naszym partnerem EcoGeneratorem, przekazać ważne treści i pokazać wpływ codziennych decyzji na naturę i w konsekwencji na życie każdego z nas. Po obejrzeniu spektaklu publiczność przekona się, że „można inaczej” i mamy nadzieję, że ekologiczna myśl, a także wiara w to, że świat nie jest jednorazowy, a relacje i błędy można naprawiać, zakiełkuje w świadomości odbiorców na stałe.

 

 

 

3.       „Thelma i Louise”

tekst: Martyna Lechman

reżyseria: Konrad Dworakowski

scenografia: Marika Wojciechowska

muzyka: Piotr Klimek

premiera: 8 marca 2025

 

·                    sala widowiskowa

·                    kategoria: spektakl muzyczny dla młodzieży i dorosłych

 

Opis spektaklu:

Spektakl w luźny sposób oparty na motywach słynnego filmu w reżyserii Ridleya Scotta, który zdobył nagrodę Oscara i 23 nominacje. Historia opowiada o dwóch kobietach tkwiących w niezadowalających związkach z mężczyznami. Thelma i Louise tworzą jednak ze sobą tę najtrwalszą relację - przyjaźń na dobre i na złe. Opowieść jest tak wybuchowa, jak temperamenty bohaterek - dużo tu zwrotów akcji, ale i refleksji egzystencjalnych.

Za pomocą planu żywego i lalkowego chcemy podjąć się tego wyzwania i stworzyć opowieść o przyjaźni, sile i wsparciu, jakie możemy otrzymać od drugiego człowieka.

 

4.       „Piękna i Bestia”

tekst: Paweł Paszta

reżyseria: Paweł Paszta

scenografia i kostiumy: Ewelina Brudnicka

projekty lalek: Paulina Antoniewicz

muzyka: Tomasz Jakub Opałka

choreografia: Ewelina Ciszewska

premiera: 1 czerwca 2025

 

·                    sala widowiskowa

·                    kategoria: spektakl familijny dla dzieci w wieku 4-7 lat

 

Opis spektaklu

 

Klasyczna baśń, dobrze znana odbiorcom niezależnie od wieku, ale w zupełnie nowej formule w teatrze lalek. Młoda dziewczyna musi zamieszkać z potworem, by dopełnić obietnicy złożonej przez jej ojca. Wkracza do nieznanego świata, ale jest uratowana – w pałacu Bestii są książki!

Najstarsza realizacja wątku „Pięknej i Bestii” to baśń literacka francuskiej pisarki Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, opublikowana w 1740 roku w zbiorze La Jeune Américaine, ou les Contes marins. W 1756 roku ukazała się skrócona i uproszczona adaptacja baśni de Villeneuve, opracowana dla czytelnika dziecięcego przez Jeanne-Marie Leprince de Beaumont.

„Piękna i Bestia” to opowieść o bardzo ważnych wartościach, które warto pokazywać dzieciom już od najmłodszych lat, ale i dorośli wyniosą ze spektaklu cenną lekcję, by nie oceniać pochopnie, bo w każdym możemy znaleźć dobro i piękno.

 

Najważniejsze obchody:

 

* Światowy Dzień Lalkarstwa – 21 marca 2025

* Międzynarodowy Dzień Teatru – 27 marca 2025

 

Druga połowa marca obfituje w ogólnoświatowe święta teatru. Teatr Lalek „Pleciuga” aktywnie włącza się w obchody, przy okazji zapoznając z powyższymi datami mieszkańców.

Chcemy podkreślać, jak bogatą tradycję ma teatr formy, edukować w zakresie technik i rodzajów lalek, podkreślać, że lalka w rękach aktora może przekazać więcej, niż on sam jeden na scenie, otwierając pole wyobraźni zarówno dzieciom, jak i dorosłym.

 

* Święto Pleciugi – 22 czerwca (termin cykliczny)

Cykliczne spotkania na Placu Teatralnym i w przestrzeni Teatru Lalek Pleciuga. Święto Pleciugi to wyjątkowe, kreatywne spotkanie w międzypokoleniowym gronie przyjaciół naszego teatru. Zaplanowane zostały pokazy aktorskie, a także gry, zabawy, warsztaty plastyczne pod nadzorem naszej zdolnej pracowni, warsztaty edukacyjne i sensoryczne dla najmłodszych oraz wiele innych dodatkowych atrakcji dla rodzin. Z każdym rokiem przybywa również partnerów – Przyjaciół Pleciugi – instytucji, firm i podmiotów, które nas wspierają, a 22 czerwca biorą udział w naszym wydarzeniu. Chcemy, żeby ta formuła ewaluowała i wpisując się na stałe w tradycję naszego miasta, z roku na rok zrzeszała coraz więcej szczecinian i przyjezdnych gości.

 

Projekty dodatkowe (edukacyjne):

 

·         cotygodniowe weekendowe warsztaty dla dzieci i rodzin (wśród z nich znajdą się propozycje skierowane do każdej grupy wiekowej),

·         warsztaty plastyczne dla grup szkolnych lub przedszkolnych zainspirowane obejrzanym wcześniej przedstawieniem,

·         warsztaty teatralne dla grup zorganizowanych, na których dzieci zdobywają wiedzę na temat technik lalkowych i zasad animacji przedmiotem, oraz umiejętności: poprawnej wymowy, interpretacji tekstu, zasad ruchu scenicznego, zasad współpracy w grupie, wyrażania emocji itp.,

·         warsztaty muzyczne – zabawy teatralne na bazie muzyki ze spektakli,

·         Klasy patronackie – trzecia edycja; w minionym sezonie projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem szczecińskich szkół.

Wybrane klasy szkół podstawowych Szczecina i okolic będą uczestniczyć w comiesięcznych „lekcjach” teatralnych. Idea klas patronackich opiera się na założeniu, że teatr (sztuka/kultura) nie tylko uwrażliwia młode pokolenie, nie tylko poszerza ogólną wiedzę o świecie i relacjach międzyludzkich, ale także może pomóc w nabyciu konkretnych umiejętności przydatnych w procesie nauki i autoprezentacji.

Każdorazowe spotkanie będzie się składać z dwóch części: obejrzenia spektaklu i części warsztatowej. Zajęcia po spektaklu będą luźno nawiązywać do jego aspektów (np. wykorzystanych form plastycznych, konstrukcji wybranych postaci, zdarzeń fabularnych). Warsztaty prowadzone będą przez odpowiednich specjalistów w danej dziedzinie.

 

Realizacja pozyskanych projektów:

 

„Olimpiada bliskości”

 

Projekt ma na celu zaktywizowanie dzieci z niepełnosprawnościami (głównie słuchu i mowy) oraz seniorów, poprzez włączenie ich do wspólnego cyklu działań artystycznych i ruchowych. Mając na uwadze przyszłoroczne letnie igrzyska,

pragniemy stworzyć pięć obszarów aktywności, połączonych ze sobą niczym koła olimpijskie. Obejmować one będą teatr, muzykę, sztuki plastyczne, sport, kulinaria. Opierać będziemy się na filozofii olimpizmu, promującej radość z wysiłku i przekraczanie własnych granic nie tylko na arenie sportowej, lecz również w życiu codziennym. Każdy uczestnik zajęć będzie brał w nich udział na miarę własnych możliwości – bez porównywania, wywierania presji, nastawiania na współzawodnictwo.

Dodatkowo przewidziane jest wzbogacenie repertuaru Teatru Lalek „Pleciuga” o spektakle z audiodeskrypcją oraz tłumaczone na PJM i inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz wydanie książki obrazkowej, wspomagającej trening umiejętności społecznych oraz rozwój mowy.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

„Teatr Polska”

 

Teatr Lalek Pleciuga został zakwalifikowany do kolejnej edycji projektu TEATR POLSKA – w trasę wyruszy spektakl „Perfekty i Ambaras” na podstawie tekstu Marii Wojtyszko, w reżyserii Jakuba Krofty. Odwiedzimy ośrodki kultury w 10 miejscowościach, docierając ze sztuką tam, gdzie dostęp na co dzień jest utrudniony.

Celem TEATR POLSKA jest ułatwianie dostępu do najlepszych spektakli teatralnych polskich teatrów mieszkańcom miejscowości, w których nie działa teatr instytucjonalny. Popularyzuje on sztukę teatralną oraz działa na rzecz niwelowania barier ekonomicznych w dostępie do teatru, szczególnie w miejscowościach oddalonych od dużych ośrodków teatralnych.

Prezentacje spektakli w ramach TEATR POLSKA odbędą się w okresie od 1 września do 30 listopada 2024 roku.

Program TEATR POLSKA jest organizowany od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

„Performatywne czytanie Czerwonego Kapturka. Polsko-niemieckie warsztaty dla dzieci” – dwa spotkania

 

W projekcie zaplanowaliśmy performatywne czytanie Czerwonego Kapturka. Dzieci wraz z aktorem wezmą aktywny udział w animowaniu lalek z tego spektaklu. Następnie zwiedzimy w dwóch grupach cały teatr, w salach edukacyjnych na warsztatach plastycznych wykonany jawajki - lalki teatralne, które dzieci zabiorą ze sobą do domku.

Zabawy integracyjne będą również ważną częścią tego projektu, po to, aby dzieci zintegrować i zaznajomić z przestrzenią naszej instytucji.

Projekt dofinansowano ze środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży (PNWM).

 

„Projektowanie uniwersalne kultury – dostępność w instytucjach kultury”

 

Teatr Lalek Pleciuga został beneficjentem projektu „Projektowanie uniwersalne kultury – dostępność w instytucjach kultury”, który finansowany jest w ramach działania 3.3 „Systemowa poprawa dostępności” Priorytetu III „Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Projekt realizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury w partnerstwie z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

 

SPEKTAKLE WYJAZDOWE I FESTIWALE

 

WRZESIEŃ 2024

„Gong!” w ramach projektu realizowanego wspólnie z Fundacją Moniki Pyrek

04.09 (środa) – Toruń – Teatr Baj Pomorski

06.09 (czwartek) – Warszawa – Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”

08.09 (niedziela) – Łódź – Teatr „Pinokio”

 

„Perfekty i Ambaras”

29.09. (niedziela) – Kraków – Festiwal „Mała Boska Komedia” organizowany przez TEATR ŁAŹNIA NOWA

 

PAŹDZIERNIK

Teatr Polska – „Perfekty i Ambaras” – projekt ministerialny

04.10 (piątek) – Szczecin

05.10 (sobota) – Goleniów

06.10 (niedziela) – Kołobrzeg

08.10 (wtorek) – Wejherowo

09.10 (środa) – Tczew

10.10 (czwartek) – Konin

12.10 (piątek) – Głogów

13.10 (sobota) – Nowa Sól

14.10 (niedziela) – Pyrzyce

26.10 (sobota) – Stargard

27.10 (niedziela) – Przecław

 

19-20.10 – ToruńXXX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW LALEK SPOTKANIA

 

INWESTYCJE I REMONTY W SEZONIE 2024/2025

 

·         Wymiana oświetlenia na LED w pomieszczeniach technicznych na parterze i piwnicy obiektu Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie – 85 000 zł;

·         Wymiana uszczelek w oknach dachowych (świetlikach) doświetlających hall i w dachu szklanym nad wiatrołapem wejściowym do Teatru – 40 500 zł;

·         Wymiana przewodów hydraulicznych w dźwigu (winda) – 6000 zł;

·         Naprawa elewacji na garażu po obsunięciu się nadproża nad bramą garażową – 4000 zł

·         Malowanie hallu teatralnego – 28 750 zł;

·         Wykonanie drzwi z pralni na korytarz na parterze – 15 000 zł;

·         Instalacja wod -kan w obiekcie Teatru – 10 000 zł;

·         Remont elewacji na dachu obiektu TL Pleciuga osłoniętego attyką – 29 000 zł;

·         Modernizacja wejścia do budynku przez lokal kawiarenki – 7 500 zł;

·         Wymiana kabin prysznicowych wraz z brodzikami w pomieszczeniu pracowni konstruktorskiej, w łazience przyscenicznej, przy pracowni, garderobie aktorskiej męskiej i damskiej – 9 000 zł;

·         Malowanie i odświeżenie pomieszczeń w teatrze – 10 000 zł;

·         Montaż klimatyzacji w sali konferencyjnej i w pomieszczeniu pracowni elektroakustycznej oraz BOW – 51 000 zł;

·         Wydzielenie osobnej przestrzeni biurowej w pomieszczeniu Biura Obsługi Widzów – 20 000 zł

·         Montaż i uruchomienie wyświetlacza hologramowego – 1 500 zł;

·         Modernizacja systemu p.poż. i oddymiania – 26 500 zł;

·         Zakupy inwestycyjne sprzętu i oprogramowania komputerowego, w tym nowy program do obsługi kadrowo-płacowej – 85 000 zł;

·         Modernizacja systemu dozowania chemii w fontannie – 26 500 zł;

·         Modernizacja oświetlenia za szybą fontanny – 30 000 zł;

·         Modernizacja oświetlenia scenicznego – 361 899 zł;

·         Modernizacja nagłośnienia w sali kameralnej – 134 698 zł

·         Wykończenie podziemnego magazynu – 1 200 000 zł

 

Razem 2 181 847 zł

 

 

 

 

 

                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikował: Paweł Studziński
Publikacja dnia: 02.09.2024, 10:45
Dokument oglądany razy: 238
Podpisał: Paweł Studziński
Dokument z dnia: 02.09.2024